Het is heel belangrijk om je mailbestand gezond en up-to-date te houden. Dit heeft alles te maken met ‘spamscore’ en dit reflecteert zich ook op jouw als verzender en je domeinnaam. Daarnaast heb je natuurlijk te maken met de AVG en de nodige privacy regels zoals deze in Europa gelden.
Daarnaast zouden eventuele klachten over spam dus je reputatie als afzender kunnen schaden en kan het een grote impact hebben op onze wereldwijde bezorgbaarheid, wat weer gevolgen kan hebben voor meerdere gebruikers.
Schoon daarom minimaal 1x per jaar je adressenbestand op.
En veel gemaakte denkfout. “Dan verliezen we mischien wel allemaal potentiële klanten en/of geïnteresseerde?”
Veel mensen/bedrijven die nieuwsbrieven verzenden denken bij een een opruim actie dat ze daarmee heel veel schade aan hun mailbestand aanrichten. Maar het is juist het omgekeerde. Het is heel simpel, wat heb je nu aan e-mailadressen van mensen die nooit, maar dan ook nooit je e-mail openen, laat staan lezen? Helemaal niets maar je verzend er wel iedere keer naar en mailbedrijven als Google en Microsoft houden ook dat in de gaten.
Daarnaast… wat nou als je nieuwsbrief helemaal niet meer aankomt bij je groep van ‘werkelijk geïnteresseerde’ omdat je niet voldoet aan bepaalde richtlijnen? Mede omdat mogelijkerwijs grote groepen van je ontvangers je e-mails op den duur toch aanmerken alszijnde reclame of spam? Dan is de schade veel groter lijkt ons. Dus ons advies is dan ook, schoon1x per jaar je abonnee lijst(en) op.
Het is vele malen beter om een geoptimaliseerde abonnee lijst te hebben van mensen die je mail openen.
Hoe houd je je mailinglijst dan fris? Stuur 1x per jaar al je leden een mail waarin je ze vraagt of zij nog steeds jouw nieuwsbrief willen ontvangen. Zet daarna al je abonnees op ‘non-actief’. Degene die je mailing willen blijven ontvangen zullen zeker op de knop drukken om jouw mails te blijven ontvangen.
Ja, dat kost je waarschijnlijk ontzettend veel abonnees! Maar nogmaals… wat heb je aan abonnees die niets met je e-mails doen… niets… helemaal niets. Maar ze vervuilen wel je analytics en kosten ook nog ruimte.
Veel beter een ge-update kleine lijst van echt geïnteresseerden dan een giga-lijst met mensen die toch niets van je willen =).
Wil je weten hoe je dat doet? Lees dan hier verder: https://support.dodo.nl/je-mailpoet-abonneelijsten-opschonen/