Indien je wel je mail op je smartphone ontvangt maar niet op je pc/laptop thuis of op je werk dan kan dit veroorzaakt worden doordat je router geblokkeerd wordt door je mailserver.
Hoezo zou je zeggen! Je smartphone werkt niet alleen via je router en dus via je wifi, maar ook via je mobiele abonnement en dus 3G of 4G. Het is eenvoudig te controleren dus wat er loos is. Je zet je 3/4G van je mobiel uit en je maakt contact met je router via wifi. Dan probeer je je mail op je mobiel binnen te halen. Lukt dat niet, dan is er dus een issue met je router/wifi en/of met de connectie van je router naar je emailserver.
Het meest voorkomende probleem is de volgende.Β
Wanneer je mailaccount connectie maakt met je mailserver gaat deze er op inloggen met de gebruikersnaam en het bijbehorende wachtwoord. Wanneer deze niet correct zijn, of een van de twee, dan is het een foutieve inlog en zal je op de een of andere manier daar melding van krijgen. Als dit achter elkaar gebeurd (stel je hebt je mail ingesteld om om de 5 minuten op mail te controleren) dan zal op den duur de mailserver denken dat je een mogelijke aanvaller bent op het systeem. Gebeurd het te vaak dan heb je kans dat de server je gaat blokkeren op ip niveau ofwel het unieke nummer afkomstig van je router.
Als dat gebeurd is dan krijg je via die routerverbinding dus je mail niet meer binnen. Heel vervelend uiteraard. Je kunt een paar dingen doen om dit te fixen.
1. reset je router/modem, wellicht krijgt deze na een reset een nieuw ip nummer toegewezen.
2. log in op je router en maak een nieuw ip-adres aan voor deze router (vaak ‘renew ip-lease’)
3. controleer wat je ip nummer van je verbinding is. Ga bijv. naar www.myip.nlΒ en schrijf het dikgedrukte nummer op. Neem dan contact op met je hostingprovider en vraag hun om te controleren of je ip inderdaad geblocked wordt op de mailserver en zo ja om deze te verwijderen en toe te voegen aan een zogenaamde whitelist.
Mocht dit werken en hiermee je probleem opgelost zijn dan ben je er nog niet. Controleer of al je mailadressen op al je computers en aangesloten devices in je ruimte die gebruik maken van dat wifi signaal goed zijn. De kans is groot dat er ergens op een van die apparaten dus een mailadres aanwezig is die met foute gegevens inlogged op de mailserver. En als dat zo is dan heb je grote kans dat je binnen de korste keren weer hetzelfde probleem hebt.
Een andere goeie remedie hiervoor is om al je mailadressen op al je devices te wissen, en opnieuw te installeren.
Succes
Tags #
email, smartphone, iphone, wel verzenden, niet ontvangen, smtp, pop3, imap, inkomend