Waarom een SLA? Ofwel onderhoudsovereenkomst.

Wij krijgen met enige regelmaat deze vraag en we leggen het je graag uit!

‘Waarom zou ik een onderhoudsovereenkomst nemen?’ #

Ofwel, wat houdt het in, wat krijg ik er voor, wat doet het en is het ook voor mij handig/verstandig. Een terechte vraag mede omdat het over veel technisch blabla gaat waar de meeste mensen geen kaas hebben gegeten. Maar eigenlijk is het vrij eenvoudig, en ook goed toe te lichten.

Licenties #

Voordat we het vergeten… bij ons zitten de licentiekosten van alle componenten/onderdelen die je bij ons afneemt verwerkt in onze SLA kosten. Veel componenten hebben licentiekosten. Dat zijn simpelweg kosten die je hebt voor het gebruiken van dat component. Die kosten maken wij ook en deze kan je ook terugvinden bij de diverse leveranciers waar wij gebruik van maken. Vaak zijn onze SLA kosten (inclusief dus een volledige ‘PRO’ licentie) goedkoper als de dat je deze zelf bij een leverancier kunt aanschaffen. Oftewel, als je zelf de licenties zou aanschaffen ben je duurder uit als wanneer je bij ons een SLA inclusief licenties afneemt.

Vergelijk het met een nieuwe, of tweedehands auto. #

Je koopt een auto en krijgt daar garantie bij voor een bepaalde duur. Alles wat technisch kapot gaat wordt in die periode voor je opgelost. Na de garantieperiode blijf je natuurlijk gewoon rijden, maar als er iets aan de auto gaat mankeren moet je naar een garage om het te laten repareren en alles is nu eenmaal onderhevig aan onderhoud, banden, ruitenwissers, uitlaat, motor etcetera. en dat kost je per garagebezoek, afhankelijk van wat er allemaal kapot of verouderd is, uiteraard geld. Je kan en gaat er ook niet van uit dat de auto tot in de oneindigheid probleemloos en zonder onderhoud blijft rijden. Daarnaast komen er om de zoveel jaar weer nieuwe types uit van je auto met allerlei mooie verbeteringen en upgrades die niet in je huidige auto zitten.

En zo is het ook precies met een website. #

Maar…, en deze vraag krijgen we ook af en toe,

‘Maar waarom gaat er opeens iets kapot aan mijn site terwijl ik er niets mee doe of gedaan heb’? #

Dat is wederom een goeie vraag. Maar, als we dan toch in de vergelijkingen zitten, zo is het ook met een auto. Een voorbeeldje. Ik had mijn auto netjes geparkeerd op schiphol lang parkeren, en ben daarna naar mijn werk gegaan, en toen ik terugkwam zat er één (of mischien wel meerdere) enorme deuk(en) in mijn achterbumper… ik had niets met mijn auto gedaan in die tussentijd. Oftewel blijkbaar heeft er iemand, of meerdere mensen tegen je auto aangereden en heeft hiervoor verder geen notitie onder je ruitenwisser voor achtergelaten.

Wat ik hiermee wil zeggen is het volgende. De reden waarom iets aan een website kapot gaat hoeft niet per definitie door eigen gebruik te komen maar kan op ontelbare manieren toch gebeuren. Wellicht doelgericht door iemand of mischien puur toeval. Hoe dan ook, de veroorzaker hoeft niet altijd te achterhalen te zijn. Lullig, maar wel een feit. In het geval van schade door een ander aan je auto dan denk je toch ook niet dat je garagebedrijf gratis je schade gaat repareren, die kan daar immers ook niets aan doen. En wellicht doe jij wel niet met je site maar de (internet)wereld om je heen veranderd iedere dag en alle browsers en andere zaken om je heen ook wat mede een hele goede oorzaak zou kunnen zijn waarom iets opeens niet meer werkt.

‘Maar mijn hostingbedrijf heeft iets gedaan waardoor het probleem ontstaan is… dus is het dan niet hun schuld en moeten zij of mijn webbouwer dan niet het probleem oplossen’? #

Dit is een gevoelige en het korte antwoord is in de meeste gevallen nee. In deze ligt het wel sterk aan wat het hostingbedrijf dan heeft gedaan maar we gaan hier even uit van een van de meest voorkomende gevallen en dat is dat het hostingbedrijf zijn service en/of onderdelen van hun server hebben ge-update naar nieuwere, veiligere, snellere versies wat (gelukkig) regelmatig gebeurd. Je zou ook niet willen dat je site draait op een server die traag en zo lek als een mandje is.

Een website heeft vaak meerdere componenten nodig om te kunnen werken zoals in de meeste gevallen PHP, MySQL, Apache, IIS en/of anders. Al deze componenten worden om de zoveel tijd ge-update i.v.m. snelheid, nieuwe technologie, mogelijkheden maar bovenal t.b.v. veiligheid. Dit updaten is een must en goeie providers zorgen er dan ook voor dat deze onderdelen up-to-date blijven.

Mocht de hostingprovider je site om een andere reden kapot hebben gemaakt, offline heeft gehaald zonder opgaaf van reden of juist hun server niet hebben ge-update dan is het een ander verhaal.

Afsluitend nog iets anders. Het kan ook zo zijn dat de internetgiganten op een gegeven moment besluiten dat bijv. Flash als videoplayer niet meer ondersteund wordt (werkelijk aan de hand, HTML5 is de nieuwe standaard) of dat andere standaarden opeens gewoon afgeschreven worden en vervangen door iets anders. En/of dat browsers dusdanig ge-update worden dat verouderde websites er niet op werken. Denk bijvoorbeeld maar eens aan de opkomst van mobiele devices, tablets etcetera. Dat zijn uiteraard ook zaken waar uw hostingprovider of webbouwer verder geen invloed op hebben. Het internet is voortdurend in beweging.

Ook hier zou je de autovergelijking op kunnen laten gaan. Bijvoorbeeld, als de regering het op een dag veiliger vind om een 3e remlicht verplicht te stellen in iedere auto, dan draait een ieder ook zelf op voor de kosten voor de aanschaf en installatie hiervan. Hier wordt de autofabrikant dan ook niet op aangesproken logischerwijs.

Een mooie vergelijking vinden we zelf. Een website is net een auto. Vandaar dat wij ook werken met

SLA ofwel Service Level Agreement ofwel Onderhoudsovereenkomst. #

Hiermee houden we uw site up-to-date en zorgen er voor dat alle componenten ook up-to-date zijn zodat de kans op problemen geminimaliseerd worden. Daarbij verhogen we de mate van back-ups en beveiligings maatregelen en meer.

Het mooie is dus mede dat nieuwe noviteiten ook automatisch continue meekomen met de updates van de componenten van uw site. Het ontzorgd en het jaarlijkse bedrag dat u kwijt bent aan een onderhoudsovereenkomst staat vaak niet in verhouding met kosten die gemoeid zijn met het repareren van een probleem zodra die opeens ontstaat, die vallen vaak een stuk hoger uit.

Het is een win-win situatie want ook voor ons is het prettig aangezien wij onderhoud kunnen uitvoeren op vastgestelde momenten maar ook prioriteit kunnen geven aan updates ten behoeve van de veiligheid van uw website. Hiermee voorkomen wij ook discussie omtrendt dit soort vragen en problemen.

Meer weten over onze SLA vormen?