Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors

Je MailPoet abonneelijst(en) opschonen

Het is zeer belangrijk om je abonnee lijst van je nieuwsbrief systeem up-to-date te houden. Zeker nu met alle huidige europese AVG richtlijnen. Maar tevens om de verzending van je nieuwsbrief zo optimaal mogelijk te laten werken en de kans te verkleinen dat jouw nieuwsbrief in de reclame- of spamfolder terecht komt.

Wij adviseren om 1x per jaar je abonnee lijsten op te schonen. De opmerking “ja, maar dat kost mij veel geïnteresseerde inschrijving” gaat echt niet op. Wil je daar meer over weten lees dan dit blogbericht: https://support.dodo.nl/je-verzendservice-van-mailpoet-gezond-houden/

Wanneer is het opfrissen van je lijsten zoal nodig?

  • U wilt voor het eerst nieuwsbrieven naar uw contacten sturen in plaats van uw persoonlijke of professionele e-mailaccount te gebruiken
  • Je wilt professionele contacten met MailPoet e-mailen in plaats van je professionele inbox, zoals klanten die je al jaren hebt
  • U wilt voor het eerst uw WooCommerce-klanten e-mailen
  • Je hebt al meer dan een jaar geen e-mails naar een mailinglijst gestuurd
  • Je verzendservice is gepauzeerd vanwege spamklachten of ongeldige adressen die je reputatie al afzender schaden

Wat moet je nu doen? Hieronder vind je de stappen.

Herbevestig abonnees op uw lijst. Dit is een standaardpraktijk om harde bounces (ongeldige of ongebruikte adressen) en spamklachten te voorkomen om uw reputatie als afzender te behouden. Dit geldt voor alle lijsten, zelfs die met slechts 100 abonnees.

U kunt de herbevestigingsmail vanuit MailPoet met een andere verzendmethode verzenden (vooral als de MailPoet-verzendservice voor uw account is gepauzeerd) of vanuit uw persoonlijke inbox.
 
Dit zijn de stappen die je moet nemen:
P.s. voor stap 1 tm 3 kunt u ook contact opnemen met de support van Dodo.
 
1. Wijzig tijdelijk uw verzendmethode in “Overig”
Gebruik in plaats van MailPoet Sending Service uw host als afzender door naar het tabblad MailPoet > Instellingen > Verzenden met… te gaan en “Overig” te selecteren.
 

2. Maak een nieuwe lijst
Ga in je WordPress-admin naar MailPoet > Lijsten en klik op “Nieuwe toevoegen” om een nieuwe lijst te maken die alleen de bevestigde abonnees zal bevatten:

Geef uw lijst een naam, zoals “Abonnees op de nieuwsbrief”, en klik op “Opslaan”. De naam van de lijst is openbaar, dus zorg ervoor dat u deze een naam geeft die logisch is voor uw abonnees.

3. Bewerk uw bestaande of maak een nieuw formulier
Ga naar MailPoet > Formulieren en bewerk je bestaande Formulier om het aan de nieuwe lijst te koppelen.
U kunt ook een nieuw formulier maken om uw abonnees te herbevestigen en dit op een afzonderlijke pagina plaatsen, zodat u specifiek naar deze pagina kunt linken.

In dit geval moet u, nadat u een nieuw formulier hebt gemaakt dat aan de nieuwe lijst is gekoppeld, een nieuwe pagina maken door naar Pagina’s te gaan en op “Nieuwe toevoegen” te klikken. Noem deze pagina ” Word lid van onze mailinglijst”.
Voeg het MailPoet-formulier toe aan deze pagina door de shortcode in de hoofdtekst van uw pagina te plakken:

4. Stuur een nieuwsbrief naar de oude lijst en vraag uw abonnees om zich opnieuw te abonneren

Bijvoorbeeld met een tekst al volgt;

Beste relatie,

Wanneer u onze nieuwsbrief wilt blijven ontvangen vragen wij u om uw inschrijving opnieuw te valideren. 

Blijf ingeschreven en blijf onze nieuwtjes, aanbiedingen, kortingen en meer ontvangen.

{hier de shortcode van het formulier of link naar de inschrijving op de site}

Je bent vanaf nu automatisch uitgeschreven tenzij je je aanmelding valideert. Zo schonen wij onze lijsten op en sturen wij geen mails naar mensen en bedrijven die onze mails niet waarderen. 

Je kunt de bovenstaande stappen volgen en de e-mail ook vanuit je persoonlijke inbox versturen (en niet vanuit MailPoet).

Stuur gewoon een e-mail naar uw contacten met een link naar de pagina waar uw formulier is geplaatst.

Wat te verwachten?
Je kunt verwachten dat 10% tot 50% van uw contacten zich aanmelden, afhankelijk van hoe dicht je bij je klanten/publiek staat, hoe lang je relatie met hen is en hoeveel contacten je hebt.

Misschien wil je je contacten twee keer per week e-mailen om er zeker van te zijn dat uw ontvangers de kans hebben gehad om jouw e-mail te lezen en op je lijst te komen.