Het is altijd leuk wanneer een klant zelf de website wil beheren, dat moedigen we natuurlijk alleen maar aan!Β En gelukkig gaat dat ook heel ver, zo kun je als klant pagina’s maken, teksten bewerken en afbeeldingen invoegen enzovoort.Β Maar daar zitten ook DO’s and DOnt’s aan. Wij zijn continu bezig met optimalisatieprocessen om te zorgen voor al onze klanten dat de systemen gezond blijven en dat is veel werk, heel veel werk. Er wordt heel makkelijk gedacht over zaken rondom WordPress dat merken we ook aan de markt om ons heen, daarover later meer want dat is ook een interessant punt.
Waar ik het hier over wil hebben zijn de klanten die op den duur graag zelf plugin’s etc. willen installeren omdat ze ergens gehoord of gelezen hebben dat dit kan. Dat klinkt altijd erg leuk maar besef wel dat een pluginleverancier altijd verteld hoe fantastisch zijn plugin is, ook als dat niet het geval is. Onze stelregel > hoe minder plugins je nodig hebt, des te beter. Het lijkt allemaal heel erg leuk, plugin’s installeren, opties er bij etcetera. Bij DODO verzorgen wij alle installaties van plugins en dat doen we heel bewust.
Zodra klanten zelf plugins willen installeren dan vervallen alle garanties die wij geven en dat is logisch.
Zodra klanten zelf plugins willen installeren dan vervallen alle garanties die wij geven en dat is logisch. Want wat als je een defecte plugin installeert, of een met een virus of een hack? Wie moet dat dan gaan oplossen?
Wij vergelijken alles met auto’s, hier een voorbeeld:
Ik koop een knappe auto, schroef er zelf een nieuwe turbo op; auto stuk. Wat denk je dat de garage dan zegt?
Dus… als de klant iets nieuws op de website wil is de beste optie dat ze dit gewoon aanvraagt bij DODO of wederverkoper. Niets is natuurlijk onmogelijk; als je een nieuwe turbo op je auto wilt dan moet je dat niet zelf proberen maar door een professioneel garagebedrijf laten doen. Dan weet je zeker dat het goed komt. En zeker wanneer het geen hobby auto is maar je bedrijfsauto, want die heb je toch echt altijd nodig en die moet het “gewoon” doen!
Wil de klant echt zijn eigen kostbare tijd stoppen in het installeren van plugin’s etc. dan is dat natuurlijk mogelijk, maar dan vervalt het onderhoudscontract en zetten we de website op een speciaal ingerichte quarantaine server. Dit zijn servers die extra beveiligd is. Dat gaat ten koste van snelheid, je snapt hoe meer er nodig is hoe meer er ingeladen moet worden en trager iets wordt. Deze servers zijn ook ge-optimaliseerd enkel zijn ze specifiek voor gebruikers die overal zelf bij willen kunnen. Net zoals bij hostingpartijen als mijndomein, hostnet, antagonist etcetera. Dat is echt niet te vergelijken met de hosting die wij leveren op websites met onderhoudspakketten, die zijn namelijk vele malen beter omdat we die helemaal afgestemd kunnen inrichten, dat kan geen enkele andere shared hostingprovider zeggen, ook hier hebben wij een artikel geschreven die vnd je hier:Β https://dodo.nl/blog/hoe-zit-hostingpakketten-dodo/
Wij moeten namelijk de hoofd-server optimaal beschermen voor klanten die wel alles optimaal en professioneel willen regelen.
Kortom; hoe simpel het ook in een handleiding op internet staat, het installeren van software op je website gaat veel verder dan op de knop installeren drukken.Β Wil een klant dit echt helemaal zelf kunnen doen, dan is die optie aanwezig maar uit ervaring weten we dat dat niet goed komt en bijna altijd slecht afloopt.