Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors

Ik ontvang wel mail, maar kan niet verzenden?

Er zijn 2 manieren van het instellen van je uitgaande mail.

Methode 1 (aan te raden)

voor uitgaande mail gebruik je het volgende.

smtp: mail.*jedomeinnaam.extensie (dus bijvoorbeeld: mail.troppus.nl)

smtp poort: is verschillend maar in veel gevallen 587

Voor de server voor uitgaande mail is verificatie vereist en hiervoor kan je dezelfde instellingen gebruiken als voor de inkomende mail.
Beveiligde wachtwoordverificatie (SPA) is NIET verplicht moet dus niet aangevinkt worden.

Methode 2

Voor uitgaande mail kan je de  SMTP server van je Internetprovider gebruiken dus bijv. Hetnet, Ziggo, Casema, KPN. U vindt deze gegevens bij uw contract gegevens van uw desbetreffende provider.

Deze manier raden we niet aan omdat deze internet providers het vaak niet toelaten om mail te verzenden vanaf hun servers met een eigen domeinnaam. Sommige laten het wel toe maar ze kunnen dit zomaar op een dag afsluiten, zonder enige vooraankondiging. Dat hebben wij al meerdere malen zien gebeuren bij o.a. de KPN en Ziggo.

Dit ziet er bijvoorbeeld als volgt uit (meestal smtp.providernaam.nl):

KPN: mail.kpnmail.nl
Ziggo: smtp.ziggo.nl
Casema: smtp.casema.nl
Chello: smtp.chello.nl
Xs4all: smtp.xs4all.nl
Zonnet: smpt.zonnet.nl
etc. (of kijk hier voor een volledige lijst > http://www.iculture.nl/hints-uitnodiging-9-september-2014/

Mocht u meerdere providers hebben (thuis, op de zaak) dan kunt u meerdere smtp adressen instellen op devices zoals tablets of smartphones. In de meeste gevallen pakt het device (afhankelijk van het besturingssysteem) automatisch het juist smtp adres om te verzenden vanaf die locatie.

Heeft u daarnaast ook een mobiel internetabbonement, dan kunt u ook dit smtp adres toevoegen. Als u dan geen WIFI of LAN verbinding heeft wordt dit smtp adres gebruikt.

Daarnaast zou u kunnen overwegen om een Hosted Exchange account te nemen waarbij alles in de cloud wordt verzorgt zoals email, agenda, taken etcetera, of bijv. Google zakelijk of Microsoft 365.

Een andere manier kan zijn dat u Gmail gebruikt voor het verzenden van uw berichten.
Uitgaande e-mail wordt altijd afgehandeld door je Internet provider. Als je toch iets dergelijks op wilt zetten dan zou je kunnen overwegen om voor een mail provider te kiezen die specifiek deze uitgaande e-mail kan verzorgen (denkende aan GMail of Hotmail o.d.).  Of een eigen VPS te nemen en die als mailserver in te richten (wat natuurlijk een heel stuk lastiger is).